etw

Yoga, hardlopen en andere trainingen kunnen depressieve episodes bestrijden.
Een nieuwe studie vond dat fysieke activiteit kan helpen bij het bestrijden van depressieve episodes. Getty Images
Depressie treft wereldwijd meer dan 300 miljoen mensen.
Uit een nieuwe studie blijkt dat actief zijn kan helpen om depressieve episodes te verminderen.
Gewoon een wandeling maken, yoga doen of andere eenvoudige fysieke activiteiten kunnen uw geestelijke gezondheid helpen.
Depressie kan zowel een fysieke als mentale tol eisen van het lichaam. Maar nu zeggen deskundigen dat actief blijven kan helpen een aantal van deze symptomen te compenseren, waardoor de miljoenen mensen die met depressie te maken hebben verlichting krijgen.

Vandaag de dag is depressie nog steeds de belangrijkste oorzaak van invaliditeit in de hele wereld. Wereldwijd zijn er meer dan 300 miljoen mensen die met deze ziekte leven.

Toch is er heel weinig onderzoek dat veranderingen in de levensstijl, zoals meer beweging, koppelt aan een afname van het aantal gevallen.

Nu suggereert een nieuwe studie dat een toename van fysieke activiteit kan helpen het risico op depressie bij individuen met een laag en gemiddeld risico of met een hogere aanleg voor de aandoening aanzienlijk te verlagen.

Hoe actief zijn kan uw geestelijke gezondheid helpen
In een studie die vandaag is gepubliceerd in Depressie en angst, vonden onderzoekers van het Massachusetts General Hospital (MGH) dat het opnemen van meer fysieke activiteit – of het nu gaat om dans met een hoge intensiteit, aerobic, of machines om yoga of wandelingen met een lage intensiteit – gedurende 4 uur per week (of ongeveer 35 minuten per dag) de kans op depressieve episodes met 17 procent kan helpen verminderen.

Om de impact van fysieke activiteit op depressie te onthullen, trokken onderzoekers de genomische en elektronische gezondheidsdossiers van 8.000 patiënten op binnen de Partners Healthcare Biobank, een New England gezondheidszorgprogramma dat patiëntgegevens van partnerziekenhuizen verzamelt voor onderzoek.

De deelnemers leverden bloedmonsters en vulden een korte enquête in met vragen over hun lichamelijke activiteit en werden bijgestaan door het team van Personal Trainer Mechelen

Gedurende de komende 2 jaar verwezen onderzoekers ook naar miljoenen andere gezondheidsdossiers om het genetische risico van depressie en de impact van fysieke activiteit op de ziekte te berekenen.

Degenen met een hoger risico op depressieve episoden hadden meer kans om binnen de 2 jaar gediagnosticeerd te worden, maar de personen die meer fysiek actief waren hadden minder kans om tekenen van depressie te vertonen.

“Depressie is een groot probleem voor de volksgezondheid en een belangrijke bron van lijden voor mensen, en het onderzoek ontdekte dat het een feit is dat zoiets als lichamelijke activiteit beschermende effecten kan hebben”, zei Dr. Jordan Smoller, senior auteur en geassocieerd hoofd van het onderzoek aan de afdeling Psychiatrie van de MGH en professor in de psychiatrie aan de Harvard Medical School.

“Zelfs als je een geschiedenis hebt van eerdere episodes van depressie, neemt dat dit beschermende effect niet weg,” zei hij. “Over het algemeen is het een hoopvolle boodschap.”

De MGH-studie is de eerste die een verband legt tussen lichaamsbeweging en een afname van depressies, zelfs bij mensen met een genetische aanleg voor de aandoening.

Zelfs als iemand een familiegeschiedenis van depressie heeft, geloven de onderzoekers dat deze studie de geestelijke gezondheid en de primaire zorgverleners een beheersbare aanbeveling kan geven die geen medicatie is om het risico van de ziekte te helpen verlagen.

“Je hoeft niet elke dag 2 uur te joggen om het voordeel te krijgen”, zegt Smoller. “Zelfs als je een half uur per dag gaat wandelen, kun je wat voordelen zien. Het kan demoraliserend zijn om een doel te stellen en mensen het gevoel te geven dat ze iets moeten doen en ze zijn niet aan het meten. Dat is niet echt het doel hier.”

Enkele veel voorkomende symptomen van depressie zijn slechte eetlust, slechte slaappatronen, negatieve herkauwende gedachten en een slecht energieniveau.

Oefening kan helpen om het algemene fysieke welzijn, de slaap, de eetlust en de energieniveaus te verbeteren en zo helpen om te herstellen van een depressie, volgens Dr. Sarmila Sinha, MBBS, MRCPsych, MSc, FCMA en de auteur van “An Expert Guide to Stress Management” en “Depression”: Een gids voor herstel.

Hoe kun je meer activiteit aan je leven toevoegen?
Lichamelijke gezondheid is verbonden met geestelijke gezondheid. En een goede lichamelijke gezondheid verbetert het geestelijk welzijn, aldus Sinha, die aanbeveelt een hobby of een activiteit te vinden waar je regelmatig mee bezig bent en wilt zijn.

“Word lid van een dansclub of schrijf je gewoon in bij je lokale wandelgroep,” zei ze. “Deze groepsactiviteiten helpen ook de sociale interacties te verbeteren. Sociaal isolement maakt depressie erger.”

Elke vorm van lage tot hoge intensiteit activiteit werkt, zoals zwemmen, lopen, rennen, aërobe oefening, dansen, fietsen, tuinieren, yoga, Pilates – zelfs huishoudelijke klusjes die fysieke beweging met zich meebrengen, zoals het op en af lopen van trappen, beveelt Sinha aan.

Als u overal naartoe rijdt, probeer dan te lopen om uw lokale krant of uw pakje melk op te halen bij uw lokale winkel. Het zijn allemaal kleine, eenvoudige stappen die een lange weg gaan in het onderhouden van een gezonde geest en lichaam.